2008/07/28

Υπάρχουν και άλλα αεροδρόμια που είναι στην ευθεία κέντρου εκπομπής!

Δείτε αυτό τον χάρτη απο την Νεα Υόρκη και συγκεγκριμένα για έναν απο τους διαδρόμους προσγείωσης του αεροδρομίου LaGuardia, που βρίσκεται εντώς της πόλης και μόλις λίγα χιλιόμετρα απο το Empire State Building και το Conde Nast Building, από όπου εκπέμπουν δεκάδες ραδιοφωνικοί σταθμοί της πόλης:

Ο διάδρομος που φαίνεται στον χάρτη με την ευθεία γραμμή 5-6-7-8 είναι στην ίδια ευθεία με αυτά τα δύο κέντρα εκπομπής. Αν συνεχιστεί η ευθεία γραμμή, περνάει ακριβώς απο πάνω απο αυτά τα δύο κέντρα εκπομπής που βρίσκουνται στην ίδια περιοχή του Μανχάταν, ενώ η ευθεία γραμμή 1-2-3-4 βρισκόταν στην ίδια ευθεία με τους δίδυμους πύργους, απο όπου εξέπεμπαν αρκετοί ραδιοφωνικοί σταθμοί και σχεδόν όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί της πόλης μέχρι το 2001.

Δείτε και στην διπλανή φωτοφραφία πόσο κοντά είναι οι διαδρόμοι του LaGuardia στο Empire State Building, και πώς ένας απο τους διαδρόμους (που διακρίνεται στην δεξιά μεριά της φωτογραφίας) είναι στην ίδια ευθεία με αυτό.

Αυτά για όσους (όπως ο ανανώστης DTT στο mediablog.gr) λένε ότι μόνο το Αεροδρόμιο της Μακεδονίας βρίσκεται στην ευθέια κάποιου κέντρου εκπομπής.

Η Ελλάδα "πρωτοτυπεί" ... και στην ψηφιακή

Στην παρουσίαση του νέου χάρτη συχνοτήτων FM που έγινε πρίν λίγες μέρες, ο υποργοί επικρατείας κ. Ρουσόπουλος και μεταφορών κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσαν ότι πάνε να κάνουνε κάτι που θυμίζει Ευρώπη. Όμως, αν πραγματικά θέλουν να μας θυμίσουν Ευρώπη, τότε γιατί η μπάντες των FM είναι γεμάτες σε χώρες όπως την Ιταλία, την Ισπανία, την Γαλλία, την Πορτογαλία...ακόμα και στην Τουρκία? Εκει δεν υπάρχει κίνδυνος να πέσει κανένα αεροπλάνο?

Αυτό το φαινόμενο να μην εκπέμπουν σταθμοί πάνω απο τους 101 η τους 102 (όπως προβλέπεται στην Θεσσαλονίκη) η τους 105 στα FM (όπως προβλέπεται στην Αττική) είναι καθαρά ελληνικό φαινόμενο γιατί σε καμία άλλη χώρα όπου υπάρχει ανεπτυγμένη ραδιοφωνία δεν υπάρχει τέτοιος περιορισμός σε τόσο μεγάλο κομμάτι της μπάντας. Στην Αμερική, Καναδά, Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία και σε πολλές άλλες χώρες υπάρχουν σταθμοί απο τους 87,5 (η σε μερικές περιπτώσεις 87,7) μέχρι τους 107,9-108 χωρίς να υπάρχει τόσο μεγάλο κένο στην μπάντα. Και χωρίς να δημιουρεί πρόβλημα στην αεροναυτιλία. Και ειδικά σε χώρες όπως την Ιταλία, την Ισπανία, την Γαλλία και την Τουρκία, οι σταθμοί εκπέμπουν απο την μία ακρή της μπάντας στην άλλα με απόσταση 0,2-0,4 mHz χωρίς κενά όπως αυτά που προβλέπουνται απο τον δικό μας χάρτη συχνοτήτων.

Τα προβλήματα παρεμβολών συνήθως δεν δημιουργούνται απο τον αριθμό τον συχνοτήτων που λειτουργούν σε μια περιοχή. Δημιουργούνται απο σταθμούς που χρησιμοπιούν φτηνά, κακής ποιότητας μηχανήματα χωρίς φίλτρα, η εκπέμπουν με υπερβολικά κιλοβάτ, η δεν εκπέμπουν με κατευθηντικό σήμα σε περιπτώσεις που πρέπει να αποφύγουν την κάλυψη συγκεγκριμένων περιοχών. Όμως, ο νέος χάρτης συχνοτήτων δεν καθορίζει ισχύ εκπομπής για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Δηδαλή θα μπορούν να εκπέμπουν με βαρβάτα κιλοβατ, όπως σήμερα, ενώ σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης, οι ιδιωτικοί σταθμοί περιορίζουνται σε μερικές εκατοντάδες βατ η 1-2 κιλοβατ, με αποτέλεσμα να αποφέυγουνται οι παρεμβολές στην αεροναυτιλία και μεταξύ ραδιοφωνικών σταθμών και επιτρέποντας την λειτουργία περρισότερων σταθμών ανα περιοχή.

Μου φαίνεται οτι για να υπάρχει αυτή η εξαίρεση στην Ελλάδα, είτε υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το σύστημα ραδιοβοηθημάτων που λειτουργεί στην χώρα μας, η, κάτα την γνώμη μου ποίο πιθανό, η κυβέρνηση θέλει να κρατήσει "κάβα" συχνοτήτων για μελλοντική αδειοδότηση "φιλικών" σταθμων (π.χ. κάποιο καινούριο κομματικό ραδιόφωνο--που δεν θα χρειαστεί άδεια λειτουργίας- η κάποιο νέο ραδιόφωνο κάποιου μεγαλοεκδότη-μαφιόζου των ΜΜΕ). Όπως ακριβώς έγινε και στην Αττική, που απο 20 έγιναν 45 τα νόμιμα ραδιόφωνα με σχεδόν όλα να ανήκουν σε μεγάλους όμιλους ΜΜΕ, σε κόμματα, δήμους και εκκλησίες ενώ οι μικροί έμειναν για τα καλά εκτώς παιχνιδιού.

Απο το 2001 είχα πάντα μια απορία...αν η κατάσταση που επικρατεί τόσα χρόνια στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο είναι τόσο επικίνδυνη για την αεροναυτιλία, τότε οι ίδιοι οι βουλευτές και οι υπουργοί, που μας τα λένε αυτά, δεν φοβούνται να πετάξουν κάπου στην Ελλάδα με αεροπλάνο? Δεν φοβούνται για τις ζωές τους? Και βάζουν και τις ζωές όλων που ταξιδέυουν αεροπορικώς σε κίνδυνο? Γιατί αν είναι πράγματι τόσο επικίνδυνο όπως λένε, τότε δεν θα έπρεπε να πετάει κανένα αεροπλάνο στην Ελλάδα. Άλλα κάτι μου λέει οτι όλα αυτά είναι απλώς ιστορίες για να φοβήσουν τον κόσμο και για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους, περιορίζοντας τον αριθμό των σταθμών σε τέτοιο μικρό αριθμό για να μπορούνε να επιβιώσουν μόνο οι μεγάλοι καναλάρχες, εκδότες και κολλητοί των κομμάτων και τον πολιτικών.

Επίσης ο Ρουσόπουλος κάνει μεγάλο λάθος όταν λέει οτι το φαινόμενο της τοπικής τηλεόρασης παγκοσμίως υπάρχει μόνο στην Ελλάδα. Προφανώς δεν θα γνωρίζει για την κατάσταση σε πολλές άλλες Ευρωπαικές χώρες οπού υπάρχουν πολλοι τοπικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, και σε χώρες όπως η ΗΠΑ, όπου όλα τα τηλεοπτικά κανάλια έχουν τοπικό χαρακτήρα και απλώς μερικά απο αυτά συνεργάζουνται με τα εθνικά δίκτυα για μετάδοση του προγράμματος τους σε κάθε περιοχή της χώρας. Στην Αμερική, για παράδειγμα, σε κάθε περιοχή υπάρχουν *μόνο* τοπικοί σταθμοί, άλλοι με δικό τους αυτόνομο πρόγραμμα χωρίς συνεργασία με κάποιο δίκτυο (CBS, NBC, ABC κλπ.) και άλλοι που συνεργάζουνται με αυτά τα δίκτυα άλλα έχουν και δικό τους τοπικό πρόγραμμα (κυρίως ειδήσεις) μερικές ώρες την ημέρα. Υπάρχουν και οι λεγόμενοι "low power" σταθμοι (σταθμοί χαμηλής ισχύος) που καλύπτουν γειτονίες, κωμόπολεις και χωρία με εκπομπές τοπικού χαρακτήρα.

Κάτι, όμως, που είναι καθαρά ελληνικό φαινόμενο χωρίς να μας το πει ο Ρουσόπουλος, είναι η εξαίρεση των κομματικών ραδιοφωνικών σταθμών απο την διαδικασία χορήγησης άδειας λειτουργίας. Αυτό πραγματικά δεν ισχύει σε κανένα άλλο κράτος, και δεν νομίζω οτι υπάρχουν καν κομματικά ραδιόφωνα σε άλλες χώρες, τουλάχιστον στην Ευρώπη και στην Αμερική.

Και τέλος, άλλο ένα ελληνικό φαινόμενο στο νέο χάρτη συχνοτήτων των FM είναι η (αναμενόμενη) μη-πρόβλέψη για σταθμούς τοπικού, μη-κερδοσκοπικού χαρακτήρα (low power FM). Κάτι που ισχύει στις περρισότερες Ευρωπαικές και λοιπές δυτικές χώρες, όπου μη-κερδοσκοπικοί οργανισμοί, τοπικοί συνδεσμοί, πανεπιστήμια, λύκεια, νοσοκομεία, συλλόγοι, οργανώσεις, κλπ. εκπέμπουν νόμιμα στα FM με σταθμούς μικρής ισχύος, καλύπτοντας μια μικρή περιοχή και χωρίς να παρεμβάλουν σε "μεγάλους" σταθμούς και να "τρώνε" απο την πολύτιμη διαφημηστική πίτα τους. Στην Αμερική, μάλιατα, η μπάντα των FM απο τους 88,1 μέχρι τους 91,9 είναι *αποκλειστικά* για τέτοιου έιδους σταθμούς, ενώ σε πολλές άλλες Ευρωπαικές χώρες υπάρχει πρόβλεψη για σταθμούς τοπικού η μη-κερδοσκοπικού χαρακτήρα.

Για να δώσω και ένα επιπλέον παράδειγμα, στην Νέα Υόρκη, υπάρχουν για σχεδόν 20 χρόνια τώρα δύο ελληνόφωνες εκπομπές, το Κόσμος FM και το Ακτίνα FM, που μεταδίδουν το πρόγραμμα τους μέσω σταθμού μη-κερδοσκοπικού χαρακτήρα στους 91,5 στα FM, ενώ τρείς άλλοι ελληνόφωνοι σταθμοί, οι Hellas FM, Greece 365 και Διασπορά FM, εκπέμπουν επι 24ωρη βάση σε υποσυχνότητες κανονικών σταθμών FM των 67 και 92 mHz και ακούγουνται με ειδικό ραδιόφωνο (χωρίς συνδρομή), ενώ μέσω τέτοιων υποσυχνοτήτων εκπέμπουν πολλοί άλλοι σταθμοί που καλύπτουν τις ανάγκες μέρος του πλυθισμού που δεν καλύπτουνται απο τα ιδιωτικά ραδιόφωνα (π.χ. άλλοι ξενόγλωσσοι σταθμοί, ειδικοί σταθμοί για άτομα με πρόβλημα ακοής, κλπ. Αυτός ο θεσμός είναι ανύπαρκτος στην Ελλάδα.

Γιατί να μην μπορεί μια κοινότητα, ένα μικρό νησί η χωρίο που δεν καλύπτεται επίσημα απο τον χάρτη συχνοτήτων, να δημιουργήσει δικό του σταθμο μικρής εμβέλιας? Ποίον θα ενοχλήσει δηδαλή? Τους μεγάλους σταθμούς που θα βαράνε τα κιλοβατ? Γιατί να μην υπάρχουν ραδιοφωνικοί σταθμοί στα πανεπιστήμια? Ακόμα και στην Τουρκία, στην Κωνσταντινούπολη, όπου εκπέμπουν 101 ραδιοφωνικοί σταθμοί στα FM (νόμιμα, παρακαλώ!) υπάρχουν και φοιτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί. Εμείς σαν έλληνες νομίζουμε ότι είμαστε ποίο πολιτισμένοι απο τους Τούρκους γείτονες μας, άλλα στην πράξη, δεν είμαι και τόσο σίγουρος για αυτό.

Τι έγιναν αυτές οι συχνότητες???

Το 2001-2002, μετά απο την μοριοδότηση των 27 σταθμών στην Θεσσαλονίκη, ανακοινώθηκε οτι στην μπάντα της συμπρωτέβουσας "χωράνε" άλλοι 10-19 σταθμοί. Δείτε και τα σχετικά άρθρα απο εκείνη την εποχή:

10 επιπλέον άδειες για τη Θεσσαλονίκη

Παρότι η διαδικασία για την αδειοδότηση 27 ραδιοφωνικών σταθμών στο νομό Θεσσαλονίκης φτάνει στο τέλος της, όλα δείχνουν ότι θα δοθούν τουλάχιστον 10 επιπλέον άδειες στο νομό. Ανάσα -ή έστω παράταση- ελπίδας δίνουν στους ραδιοφωνικούς σταθμούς οι νέες αποφάσεις του Υπουργείου Μεταφορών. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία χαρακτήρισε ως μη εφικτή τη δημιουργία κέντρου εκπομπής στην Ψηλή Κορφή Ωραιοκάστρου (όπως ορίζονταν στην Υπουργική απόφαση 87072/1997), άφησε τα περιθώρια στο Υπουργείο να αναθεωρήσει τον χάρτη συχνοτήτων τους νόμου. Έτσι, κι ενώ οι υφιστάμενη μοριοδότηση 27 μελλοντικών αδειούχων βρίσκεται στα τελικά στάδια της, το Υπουργείο αποφασίζει να μετριάσει τις αντιδράσεις των μη αδειοδοτούμενων, δίνοντάς τους την ευκαιρία να συμμετέχουν σε νέα διαγωνιστική διαδικασία, η οποία θα καλύψει το σύνολο παραπάνω από 10 νέων συχνοτήτων. Πρόκειται για μια τακτική "εκ των υστέρων εκτόνωσης" των πολύπλευρων αντιδράσεων, που εφαρμόζεται ανάλογα και στην περίπτωση της Αττικής.

Παραμένει ασαφές το αν και κατά πόσο θα επιτραπεί η -έστω και προσωρινή- εκπομπή των περίπου 30 ραδιοφωνικών σταθμών που μετά τη λήξη της παρούσας διαδικασίας θα τεθούν "εκτός νομιμότητας". Το γεγονός όμως ότι επιδιώκεται σύμπτωση της λήξης της διαδικασίας με την ανακοίνωση της απόφασης για τις επιπλέον συχνότητες, δίνει την εντύπωση ότι θα επιτραπεί η λειτουργία των ραδιοφωνικών σταθμών που θα συμμετάσχουν στη νέα διαδικασία. Άλλωστε, σε αντίθεση με την περίπτωση της Αττικής, εδώ δεν τίθεται θέμα ύψιστου δημοσίου συμφέροντος (δηλαδή λειτουργία νέου αεροδρομίου) κατά συνέπεια οι αντιδράσεις από πλευράς πολιτείας θα είναι πολύ πιο ήπιες.
http://www.radiofono.gr/node/233

Radiofonitzis: Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, δεν τίθεται θέμα παρεμβολών στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, ως αποτέλεσμα της μεταφοράς του επίσημου σημειού εκπομπής του νομού απο την Ψηλή Κορφή Ωραιοκάστρου στον Χορτιάτη, αναφερεται το ενδεχόμενο πιθανής διεύρυνσης της μπάντας με τουλάχιστον 10 επιπλέον συχνότητες.


Από το νέο χρόνο οι συχνότητες της «Νύμφης»

Το ανακοίνωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Μεταφορών Σπύρος Βούγιας

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ―Μ. ΠΕΤΡΟΥΤΣΟΥ - Α. ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ
Των ΑΛΙΚΗΣ ΜΑΤΣΗ ΜΑΡΙΑΣ ΔΕΔΕ

Στις αρχές του νέου έτους θα είναι έτοιμη η μελέτη για το χάρτη των ραδιοσυχνοτήτων της Θεσσαλονίκης. Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί θα είναι η ίδια με αυτή που ακολουθήθηκε για τις συχνότητες των ραδιοφωνικών σταθμών της Αττικής.

Δηλαδή, η μελέτη θα ανατεθεί, τούτες τις μέρες, σε επιτροπή καθηγητών των Πολυτεχνείων Αθήνας, Κρήτης και Θεσσαλονίκης, η οποία και θα αποφανθεί για τη χωρητικότητα σε συχνότητες. Αυτά ανακοίνωσε χθες, μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Αποτίμησης Τεχνολογίας ο υφυπουργός Μεταφορών Σπ. Βούγιας. Δεσμεύτηκε, πάντως, πως «μέχρι να καταλήξουμε στο χάρτη, δεν θα υπάρξει καμία παρέμβαση και φίμωση σταθμών με βίαιο τρόπο - κάτι που έγινε στην Αττική» και ομολόγησε πως «οι τραυματικές εμπειρίες της Αθήνας οδήγησαν σε ωριμότητα». Είπε πως η μελέτη που έχει υποβάλει η Ενωση Ραδιοφωνικών Σταθμών Μακεδονίας στο υπουργείο (προβλέπει 46 συχνότητες συν 7 της ΕΡΑ) θα ληφθεί βέβαια υπόψη, αλλά δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή ως έχει και τόνισε πως η λύση που θα δοθεί θα υπακούει στις αρχές της πολυφωνίας, της προστασίας της υγείας των πολιτών, της ασφάλειας των πτήσεων. Ο υφυπουργός επισήμανε ακόμη πως πρέπει να μπει πολύ γρήγορα μια τάξη, καθώς σήμερα «λειτουργούν 70 ραδιοφωνικοί σταθμοί παράνομα στο Χορτιάτη», κάτι που δεν αποδέχτηκε πάντως, ως νούμερο, ο πρόεδρος της Ενωσης Ραδιοφωνικών Σταθμών Μακεδονίας κ. Κραστάνας, ο οποίος ήταν παρών στη συζήτηση. Ο κ. Κραστάνας ανέφερε πως «επί υπουργίας του Χ. Καστανίδη, καθίσαμε όλοι μαζί στο τραπέζι, συζητήσαμε και καταλήξαμε σε ένα χάρτη με 42 συχνότητες. Στη συνέχεια και κάτω από το βάρος των πιέσεων που δέχτηκε ο κ. Καστανίδης από τις 42 κατεβήκαμε στις 27 συχνότητες. Κάτι που είναι άδικο, όπως φαίνεται από τη μελέτη που σας υποβάλαμε. Από το 1988 υπάρχουν ραδιοφωνικοί σταθμοί που λειτουργούν χωρίς παρεμβολές στις αεροεπικοινωνίες ή σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες και πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου. Θέλουμε να έρθει η πολιτεία να σκύψει στο πρόβλημα και να δικαιώσει τους ανθρώπους, για να μη βρεθούν αυτοί οι 15 εκτός πραγματικότητας, γιατί ίσως διαφέρουν με κάποιους άλλους ένα δυο μόρια».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 16/11/2001
http://www.enet.gr/online/online_hprint?id=17017628


Radiofonitzis: Πόσο εύκολα ξεχνάμε.... παλαιότερες έρευνες που έγιναν στην Θεσσαλονική είχαν την περιοχή να "σηκώνει" 42 έως 46 ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, συν τις συχνότητες της ΕΡΤ, σύν συχνότητες για τους γειτονικούς νομούς, χωρίς να παρουσιάζεται προβλήμα στα ραδιοβοηθήματα του αεροδρομίου Μακεδονία. Τι έγιναν αυτές οι συχνότητες???

Στο κάτω κάτω της γραφής, αν είναι τόσο προβληματικός ο Χορτιάτης, ας βάλουνε μερικούς σταθμούς να εκπέμπουν απο κάποιο άλλο σημείο της πόλης όπως το Φιλίππειο η τον Άγιο Αθανάσιο, όπου υπάρχουν εγκαταστάσεις ραδιοτηλεοπτικών σταθμών σήμερα. Ας περιορίσουν την ισχύ των σταθμών και ας επιβάλουν στους σταθμούς την υποχρέωση να εκπέμπουν με κατευθηντικό σήμα.

Πάντως, έχει πολύ ενδιαφέρον η δήλωση του τότε υφυπουργού Μεταφορών, Σπύρου Βούγια, που παραδέχθηκε οτι ο τρόπος με τον όποιο η κυβέρνηση "φίμωσε" (δικά του λόγια) τα ραδιόφωνα της Αττικής είταν "βίαιος" (Ξανά δικά του λόγια). Όμως, δεν είμαι τόσο σίγουρος ότι «οι τραυματικές εμπειρίες της Αθήνας οδήγησαν σε ωριμότητα», ούτε απο πλευράς ΠΑΣΟΚ, ούτε απο πλευράς ΝΔ.

Ναυτεμπορική: Ανιση κατανομή ραδιοσυχνοτήτων με το νέο χάρτη ραδιοφωνίας

Σημαντικές ανισότητες μεταξύ των περιοχών της χώρας -συγκρίνοντας τον αριθμό των κατοίκων που αυτές φιλοξενούν- καταγράφονται στο νέο αναλογικό Χάρτη Συχνοτήτων για τη ραδιοφωνία που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα και ο οποίος θα ρυθμίσει τη ραδιοφωνική αγορά όχι μόνο του κέντρου, αλλά και της περιφέρειας, τουλάχιστον για τα επόμενα 15 χρόνια.

Παρά το ότι η κατανομή του αριθμού των συχνοτήτων και κατ' επέκταση των αδειών, θα έπρεπε να βρίσκεται σε απόλυτη σχέση με τον πληθυσμό της κάθε περιοχής -αφού αυτός είναι ο καθοριστικός παράγοντας για το μέγεθος της ραδιοφωνικής αγοράς- κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει.

Ειδικότερα και όπως προκύπτει από μια «δεύτερη ματιά» στο νέο Χάρτη Συχνοτήτων, «μεγάλος χαμένος» από τη νέα κατανομή είναι η περιοχή της Θεσσαλονίκης, καθώς και όμορες με αυτήν περιοχές -όπως η Χαλκιδική- σε αντίθεση από την άλλη με περιοχές της Πελοποννήσου, οι οποίες εμφανίζουν δυσανάλογο αριθμό συχνοτήτων σε σχέση με τον πληθυσμό που κατοικεί σε αυτές. Η Μεσσηνία, η Αχαΐα (Πάτρα, Αίγιο) κ.ά. και ως εκ τούτου και ολόκληρη η περιοχή της Πελοποννήσου, είναι από τους κερδισμένους, παρά το ότι κατά τόπους υπάρχουν και εκεί "ριγμένοι".

Επισημαίνεται ότι από τη σύγκριση αυτή, εξαιρούνται βεβαίως οι παραμεθόριες περιοχές (του Αιγαίου, του Έβρου κ.λπ.), οι οποίες για εθνικούς πρώτα από όλα λόγους, επιβάλλεται να πάρουν ένα σημαντικό αριθμό συχνοτήτων -όπως και έγινε- ακόμα και εάν οι επιχειρήσεις που λειτουργούν εκεί είναι πολύ λιγότερες από τον αριθμό των αδειών που προβλέπονται.

Συνολικά στην επικράτεια προβλέπονται 117 κέντρα εκπομπής, σε 81 διευρυμένες γεωγραφικές περιοχές (και όχι νομούς πλέον), που περιλαμβάνονται σε 11 διαμερίσματα.

Η περιοχή της Θεσσαλονίκης

Στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στο κέντρο εκπομπής του Χορτιάτη, που καλύπτει γεωγραφικό χώρο στον οποίο κατοικούν περισσότερα από 1,7 εκατ. κατοίκων (1,2 εκατ. μόνο στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης) και όπου επισημαίνεται ότι αυτή τη στιγμή λειτουργούν νομίμως περισσότερες από 60 ραδιοφωνικές επιχειρήσεις, ο νέος Χάρτης, δίνει μόλις 28 άδειες. Επίσης στη Χαλκιδική, στην οποία μετακινείται τους καλοκαιρινούς μήνες μεγάλο μέρος του νομού Θεσσαλονίκης, δόθηκαν 6 άδειες.

Την ίδια ώρα, στην περιοχή της Πάτρας και του Αιγίου -στις οποίες κατοικούν περίπου 400 χιλιάδες κάτοικοι συνολικά- δίνεται ουσιαστικά ο ίδιος αριθμός αδειών με τη συμπρωτεύουσα, αφού στην Πάτρα δίνονται 16 άδειες και στο Αίγιο (κωμόπολη του νομού Αχαΐας, που απέχει μόλις 30 χιλιόμετρα από την Πάτρα) δίνονται 12 άδειες.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή ωστόσο είναι η κατανομή των αδειών στην ευρύτερη περιοχή του νομού Μεσσηνίας, - ο αριθμός των κατοίκων της περιοχής, δεν υπερβαίνει τις 150 χιλιάδες- όπου δίνονται 20 άδειες μόνο για το κέντρο εκπομπής της Μεσσηνίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι παράλληλα προβλέπονται και άλλες 9 άδειες για το κέντρο εκπομπής της Σμέρνας (Ηλείας) που ωστόσο βρίσκεται λίγο έξω από τα διοικητικά όρια της Μεσσηνίας.

Η κατανομή στις Περιφέρειες

Ενδιαφέρουσα είναι και η κατανομή σε επίπεδο περιοχών, αφού στη Μακεδονία (Ανατολική, Κεντρική και Δυτική με πληθυσμό περίπου 2,62 εκατομμύρια) υπολογίζεται ότι εκχωρούνται συνολικά 140 άδειες. Αντίθετα στην Πελοπόννησο (με πληθυσμό περίπου 1,3 εκατομμύρια κατοίκους) εκχωρούνται 154 άδειες και ενώ παράλληλα στην Κρήτη (που έχει περίπου το μισό πληθυσμό της Πελοποννήσου, αφού οι κάτοικοί της ξεπερνούν τις 600 χιλιάδες) οι άδειες που εκχωρήθηκαν ανέρχονται συνολικά σε 68 (Ηράκλειο, Χανιά και Λασίθι από 20 και το Ρέθυμνο 8), το 1/3 δηλαδή της προηγούμενης περίπτωσης.

Οι περιοχές του νέου χάρτη

Ακόμα και σύμφωνα με την κατανομή του νέου χάρτη στις γεωγραφικές περιοχές που αυτός ορίζει -και οι οποίες επισημαίνεται ότι στις κάποιες περιπτώσεις δεν ταυτίζονται με τις Περιφέρειες της χώρας και τις πόλεις που αυτές περιλαμβάνουν η σειρά διαμορφώνεται με τρόπο δυσανάλογο σε σχέση με τον πληθυσμό.

Έτσι στην πρώτη θέση βρίσκεται η Πελοπόννησος (πληθυσμού 1,3 εκατομμυρίων κατοίκων) με 154 άδειες, ενώ ακολουθούν, Εύβοια και Αττική (πληθυσμού αθροιστικά 4,5 εκατομμυρίων κατοίκων) με 110 άδειες (εκ των οποίων επισημαίνεται ότι οι 40 άδειες -δηλαδή σχεδόν το 1/3- αφορούν στο νομό Αττικής αποκλειστικά), η Δυτική και Κεντρική Μακεδονία (πληθυσμού 2,1 εκατομμυρίων κατοίκων) με 110 άδειες επίσης (το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά τη Θεσσαλονίκη) και ακολουθούν τα Δωδεκάνησα (300 χιλιάδων κατοίκων) με 84 άδειες, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (πληθυσμού 610 χιλιάδων κατοίκων), με 77 άδειες, η Κρήτη (πληθυσμού 600 χιλιάδων κατοίκων) με 68 άδειες, η Θεσσαλία (πληθυσμού 740 χιλιάδων κατοίκων) με 58 άδειες και ακολουθούν η Ήπειρος και το Βόρειο Ιόνιο με 64 άδειες, το Κεντρικό Αιγαίο με 52 άδειες, η Δυτική και Κεντρική Ελλάδα (σε αυτήν δεν περιλαμβάνεται η περιοχή της Πάτρας) με 51 άδειες και τέλος το Βόρειο Αιγαίο με 36 άδειες.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ

Πηγή: Ναυτεμπορική (http://www.naftemporiki.gr/news/static/08/07/28/1544369.htm)

Δικαιώνεται στα δικαστήρια και ο Ατλαντίς

Επτά χρόνια και τέσσερις μήνες μετά ήρθε η δικαίωση για τον ραδιοφωνικό σταθμό ATLANTIS FM. Μετά τις δικαστικές αποφάσεις των Πειραϊκών Δικαστηρίων που έκριναν ότι ο ραδιοφωνικός σταθμός του Πειραιά πληροί και τις 3 προϋποθέσεις του νόμου Ρουσόπουλου, αθωώνοντάς τον κατ’ επανάληψη, η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ’ αριθ.704/2008 απόφασή της έκανε δεκτή την αίτηση που κατέθεσαν οι νομικοί του σύμβουλοι κατά της υπ’ αριθ. 310/24.8.2005 απόφασης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.

Η Επιτροπή Αναστολών, αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα, διατάσσει να μην εκδοθεί πράξη διακοπής λειτουργίας του σταθμού. Υπενθυμίζεται ότι το ΕΣΡ είχε απορρίψει την αίτηση του ATLANTIS ερμηνεύοντας τον νόμο και προβάλλοντας ως λόγο την εκπομπή του από το όρος Αιγάλεω αναφέροντας μάλιστα, «ότι δεν ήταν πρόθεση του νομοθέτου η νομιμοποίηση ραδιοφωνικών σταθμών στον νομό Αττικής που εξέπεμπαν από οικίες, αγρούς και θέσεις εκτός του ως άνω κέντρου (Υμηττός) με αποτέλεσμα τη δημιουργία ανελέγκτου και επικίνδυνου για τις επικοινωνίες και την αεροπλοΐα καταστάσεως. Όπως προκύπτει εκ του 8195/Φ.386/22-3-2005 εγγράφου της ΕΕΤΤ, ο εν λόγω ραδιοφωνικός σταθμός εξέπεμπε κατά την 29.12.2004 όχι από το ως άνω νόμιμο κέντρο εκπομπής αλλά από τα πυροβολεία. Επομένως δεν υφίσταται νόμιμη προϋπόθεση για να θεωρηθεί ο ραδιοφωνικός σταθμός ότι λειτουργεί νομίμως».

Να σημειωθεί ότι οι τρεις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος Ρουσόπουλου δεν αναφέρουν κέντρο εκπομπής, ενώ το όρος Αιγάλεω προβλεπόταν ως προσωρινή θέση εγκατάστασης κεραιών στην Κοινή Υπουργική Απόφαση οικ.14114/769/28.2.2001 και η θέση αυτή δεν καταργήθηκε ως κέντρο εκπομπής με τη νεότερη απόφαση οικ.47717/2759/23.7.2001. «Δεδομένου ότι η διοίκηση δεν επικαλείται τη συνδρομή λόγων υπερτέρου δημοσίου συμφέροντος, αναγομένων στην ασφάλεια πτήσεων, οι οποίοι σταθμιζόμενοι με τη βλάβη της αιτούσης, να μην επιτρέπουν την αποδοχή της υπό κρίση αιτήσεως, η Επιτροπή Αναστολών κρίνει ότι η αίτηση αυτή πρέπει να γίνει δεκτή» αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ.

Πηγή: Εν Πειραιεί

Radiofonitzis: Άλλο ένα χαστούκι στο θρασύτατο και διεφθαρμένο ΕΣΡ, που ξέρει να δείνει ΒΝΛ μόνο σε σταθμούς που ανήκουν σε μεγάλους όμιλους ΜΜΕ η που είναι έτοιμη η εξαγορά τους απο κάποιο μεγάλο όμιλο.

Βέβαια, ούτε μιλιά για αυτή την είδηση απο τα μεγάλα ΜΜΕ, ούτε μιλιά απο το ΕΣΡ και την ΕΕΤΤ για τους άλλους, "νόμιμους" σταθμούς της Αττικής που εκπ'εμπουν απο "οικίες, αγρούς και θέσεις εκτώς του άνω κέντρου (Υμηττός). Το Ράδιο Επικοινωνία εκπέμπει απο την Ζαχαρίτσα και το XFM απο το Καματερό.

Υπέροχο κείμενο σχετικά με το κλείσιμο Ρ/Σ της Αθήνας - 2001

H διακοπή της λειτουργίας των ραδιοφωνικών σταθμών ενώπιον της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας

Tου ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ Β. ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ
Δικηγόρου, Δ.Ν.
[ΤΕΥΧΟΣ 3/2001]

Η εφαρμογή της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας ως αφορμή για την οριοθέτηση των προϋποθέσεων παροχής προσωρινής δικαστικής προστασίας

Ι. Ιστορικό των υποθέσεων
Ορισμένες δικαστικές αποφάσεις, κυρίως των Ανωτάτων Δικαστηρίων (αν και όχι μόνο), εμφανίζουν μία σημασία που εκτείνεται πέρα από τα όρια της συγκεκριμένης κριθείσας υπόθεσης. Μία τέτοια περίπτωση αποτελούν και οι πρόσφατες αποφάσεις της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας επί αιτήσεων αναστολής εκτέλεσης κατά αποφάσεων του Υπουργού Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, οι οποίες διέταξαν τη διακοπή λειτουργίας ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών με το επιχείρημα της παρεμβολής τους στα ραδιοβοηθήματα του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Οι αποφάσεις αυτές της Επιτροπής Αναστολών (ΕΑ ΣτΕ 142- 145/2001) δεν αποφάνθηκαν απλώς επί των συγκεκριμένων αιτήσεων αναστολής εκτέλεσης αλλά, πέραν τούτου, έθεσαν γενικότερα ζητήματα, τα οποία συνδέονται τόσο με την αρχή της νομιμότητας και τα όρια δράσης της εκτελεστικής εξουσίας όσο και με τις προϋποθέσεις παροχής προσωρινής δικαστικής προστασίας.

Οι απαρχές των ως άνω υποθέσεων απαντώνται στις διατάξεις του ν. 2328/1995, ο οποίος προέβλεψε τη δυνατότητα χορήγησης αδειών ίδρυσης, εγκατάστασης και λειτουργίας ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών κατόπιν τήρησης ορισμένης διαδικασίας και συνεκτίμησης συγκεκριμένων κριτηρίων (άρθρα 6 και 7)[1]. Στη συνέχεια, εκδόθηκε η υπ' αρ. ΑΠ 1430/10-12-1996 απόφαση του Υπουργού Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης περί προκήρυξης είκοσι (20) αδειών τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών στο Νομό Αττικής και στη σχετική διαδικασία συμμετείχαν ογδόντα έξι (86) συνολικά ενδιαφερόμενοι για τη λήψη άδειας. Ενώ, όμως, εκκρεμούσε ενώπιον του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης η διαδικασία αξιολόγησης για τη χορήγηση των ως άνω αδειών, εκδόθηκε ο ν. 2778/1999, ο οποίος, με το άρθρο 53 παρ. 1 αυτού, νομιμοποίησε έως την έκδοση απόφασης χορήγησης αδειών όσους ραδιοφωνικούς σταθμούς λειτουργούσαν την 1-11-1999 και συμμετείχαν στην προαναφερθείσα διαγωνιστική διαδικασία. Στη δε παρ. 2 του ιδίου ως άνω άρθρου προβλέφθηκε ότι οι προσωρινώς νομιμοποιηθέντες ραδιοφωνικοί σταθμοί υποχρεούνται όχι μόνο να τηρούν τους κανόνες λειτουργίας του άρθρου 8 του ν. 2328/1995 και τους κώδικες δεοντολογίας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης αλλά, πέραν τούτου, "οφείλουν κατά τη διάρκεια λειτουργίας να μην παρεμβάλλονται στους διαύλους συχνοτήτων της ΕΡΤ, καθώς και στις επικοινωνίες των Ενόπλων Δυνάμεων, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, του ΟΤΕ και κάθε άλλου νομίμως λειτουργούντος δικτύου. Σε αντίθετη περίπτωση και εφόσον αυτό διαπιστωθεί από ειδική τεχνική έκθεση αρμόδιου οργάνου, ο Υπουργός Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης διατάσσει αμελλητί την άμεση διακοπή λειτουργίας του σταθμού και την κατάσχεση όλου του τεχνικού εξοπλισμού".

Ακολούθησε ένας πραγματικός "δαίδαλος" υπουργικών αποφάσεων, με τις οποίες στις ήδη διαθέσιμες είκοσι (20) συχνότητες για την ιδιωτική ραδιοφωνία του Νομού Αττικής προστέθηκαν συνολικά άλλες οκτώ (8) και κλήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν αιτήσεις για τη χορήγηση αδειών για τις νέες αυτές συχνότητες. Η "περιπέτεια", όμως, της τοπικής ιδιωτικής ραδιοφωνίας δεν σταμάτησε στο σημείο αυτό: Ενόψει της λειτουργίας του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" τον Μάρτιο του 2001 και της θέσης του Υπουργείου Μεταφορών περί δυνατότητας εκπομπής μόνον είκοσι οκτώ (28) ραδιοφωνικών σταθμών στο Νομό Αττικής χωρίς πρόκληση παρεμβολών στα ραδιοβοηθήματα του νέου αεροδρομίου[2], ο Υπουργός Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ζήτησε από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης να υποδείξει - το αργότερο μέχρι την 20-3-2001 - τους οκτώ νέους ραδιοφωνικούς σταθμούς που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν στο Νομό Αττικής. Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης αρχικά εξέδωσε την από 14-3-2001 απόφασή του, με την οποία υιοθέτησε την άποψη ότι δεν υφίστατο νομικό έρεισμα για την επιλογή των οκτώ νέων σταθμών, δεδομένου μάλιστα ότι δεν ήταν σαφές βάσει ποιών κριτηρίων θα έπρεπε να γίνει η αξιολόγηση αυτή. Ο Υπουργός Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης επανήλθε, ωστόσο, μετά την αρχική αρνητική στάση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και με το υπ' αρ. 426/14-3-2001 έγγραφό του υποστήριξε ότι η υπόδειξη εκ μέρους του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης των οκτώ νέων σταθμών (που θα συνέχιζαν τη λειτουργία τους μετά την έναρξη λειτουργίας του νέου Διεθνούς Αερολιμένα) συνιστά "οικειοθελή τήρηση τύπου". Υποστήριξε ακόμη ότι τα κριτήρια επιλογής των σταθμών αυτών θα καθορισθούν από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης κατά τη διακριτική του ευχέρεια "υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι πρόσφορα για την σκοπούμενη επιλογή (λ.χ. ακροαματικότητα) και ο τρόπος εφαρμογής τους θα είναι σύμφωνος με την αρχή της ίσης μεταχείρισης". Κατόπιν τούτου, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης με την από 16-3-2001 απόφασή του μετέβαλε την αρχική αρνητική του στάση και, με την από 23-3-2001 πράξη του, υπέδειξε τους οκτώ νέους ραδιοφωνικούς σταθμούς που θα μπορούσαν να εκπέμπουν και μετά την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου. Ύστερα δε από όλα αυτά, ο Υπουργός Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης αποφάσισε τη διακοπή λειτουργίας εξήντα οκτώ (68) ραδιοφωνικών σταθμών (που μέχρι τότε λειτουργούσαν νομίμως δυνάμει της προαναφερθείσας διάταξης του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 2778/1999), αιτιολογώντας την απόφασή του με το επιχείρημα ότι η εκπομπή τους "μετά την έναρξη λειτουργίας του νέου Διεθνούς Αερολιμένα στην περιοχή Σπάτων θα παρενοχλεί τις επικοινωνίες της Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας".

Κατά των αποφάσεων του Υπουργού Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης περί διακοπής λειτουργίας τους, προσέφυγαν με αίτηση ακύρωσης οι θιγέντες ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι οποίοι υπέβαλαν και αίτηση αναστολής εκτέλεσης κατά των σχετικών υπουργικών αποφάσεων. Επί των αιτήσεων δε αυτών, εκδόθηκαν οι υπ' αρ. 142-145/2001 αποφάσεις της Επιτροπής Αναστολών του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες απέρριψαν μεν τις σχετικές αιτήσεις με το επιχείρημα της ύπαρξης υπέρτερων λόγων επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος (ασφάλεια των μεταφορών και προστασία της ανθρώπινης ζωής), δέχθηκαν, ωστόσο, την πρόδηλη παρανομία των προσβαλλόμενων υπουργικών αποφάσεων.

ΙΙ. Η εφαρμογή της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας: Η εκτελεστική εξουσία σε ρόλο νομοθέτη και η πρόδηλη παρανομία των υπουργικών αποφάσεων.

Ήδη από την ανάλυση του ιστορικού των υποθέσεων, διαφάνηκε η πρόδηλη παρανομία των υπουργικών αποφάσεων περί διακοπής λειτουργίας των ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών του Νομού Αττικής, δεδομένου ότι - σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 2778/1999 που δεν είχε τροποποιηθεί - οι σταθμοί αυτοί λειτουργούσαν νομίμως και δεδομένου ακόμη ότι τα κριτήρια επιλογής των επιπλέον οκτώ σταθμών δεν είχαν καθορισθεί σε επίπεδο νόμου. Συνεπώς, δεν προκαλεί εντύπωση η κρίση της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας περί πρόδηλης βασιμότητας των αιτήσεων ακυρώσεως κατά των προσβαλλόμενων πράξεων. Εκπλήσσει, ωστόσο, η ιδιαίτερα ενδελεχής αιτιολογία των αποφάσεων της Επιτροπής Αναστολών, η οποία (όπως θα αναλυθεί και στη συνέχεια) δεν οφείλεται μόνο στη μείζονα σπουδαιότητα των υποθέσεων και η οποία κινείται στα ακόλουθα τρία επίπεδα:

Α. Όπως προαναφέρθηκε, η απόφαση διακοπής λειτουργίας των ραδιοφωνικών σταθμών εκδόθηκε κατ' επίκληση της διάταξης του άρθρου 53 παρ. 2 του ν. 2778/1999, σύμφωνα με την οποία οι - νομίμως λειτουργούντες έως την έκδοση των προκηρυχθεισών αδειών - ραδιοφωνικοί σταθμοί οφείλουν να μην παρενοχλούν, μεταξύ άλλων, και τις επικοινωνίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, σε αντίθετη δε περίπτωση (που διαπιστώνεται ύστερα από "ειδική τεχνική έκθεση αρμόδιου οργάνου") διατάσσεται η άμεση παύση της λειτουργίας τους. Όπως, όμως, ορθώς επισημαίνει η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατά "το μέρος, ειδικότερα, που αφορά στο ζήτημα τυχόν παρεμβολών των ανωτέρω σταθμών στις επικοινωνίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 53 του Ν. 2778/1999 προβλέπει, κατά το απολύτως σαφές γράμμα της, ότι η διακοπή λειτουργίας ραδιοφωνικού σταθμού συνιστά κύρωση, επιβαλλομένη κατόπιν εξατομικευμένης διαπιστώσεως, από αρμόδιο τεχνικό όργανο, της παραβάσεως, από τους υπευθύνους του συγκεκριμένου σταθμού, των συναφών υποχρεώσεων που τους βαρύνουν. Υπό τα δεδομένα αυτά, η ανωτέρω διάταξη δεν μπορεί... να παράσχει νόμιμο έρεισμα στην έκδοση πράξεων, όπως η προσβαλλομένη, με τις οποίες, κατ' επίκληση της ανάγκης ασφαλούς λειτουργίας του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, επιβάλλεται το μέτρο του περιορισμού του αριθμού των ραδιοφωνικών σταθμών που εκπέμπουν στο Νομό Αττικής, δια της διακοπής της λειτουργίας σταθμών, οι οποίοι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 1 του άρθρου 53 του Ν. 2778/1999 και έχουν, ως εκ τούτου, χαρακτηρισθεί από το νομοθέτη ως νομίμως λειτουργούντες".

Με άλλες λέξεις, οι υπουργικές αποφάσεις για τη διακοπή λειτουργίας των ραδιοφωνικών σταθμών εκδόθηκαν κατ' επίκληση μίας νομοθετικής διάταξης, η οποία επιδιώκει τελείως διαφορετικό σκοπό από αυτό των υπουργικών αποφάσεων. Ειδικότερα, η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 2 του ν. 2778/1999 επιτρέπει τη λήψη του μέτρου της διακοπής λειτουργίας, εφόσον κάποιος συγκεκριμένος από τους νομίμως (κατά την παρ. 1 του ιδίου ως άνω άρθρου) λειτουργούντες ραδιοφωνικούς σταθμούς παρακώλυσε κατά το παρελθόν (π.χ. λόγω της ισχύος των μηχανημάτων εκπομπής) τις επικοινωνίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και εφόσον διαπιστώθηκε η παρακώλυση αυτή από ειδική τεχνική έκθεση αρμοδίου οργάνου. Η ίδια, όμως, διάταξη δεν εξουσιοδοτεί τη διοίκηση για τη λήψη του γενικού μέτρου του περιορισμού του αριθμού των νομίμως λειτουργούντων ραδιοφωνικών σταθμών με το σκεπτικό ότι στο μέλλον ενδέχεται να προκύψουν μη ακόμη διαπιστωθείσες (αλλά απλώς πιθανολογούμενες) παρεμβολές στις επικοινωνίες της Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας (βλ. και την αιτιολογία των σχετικών υπουργικών αποφάσεων: "η τυχόν λειτουργία... μετά την έναρξη λειτουργίας του νέου Διεθνούς Αερολιμένα... θα παρενοχλεί τις επικοινωνίες..."). Καθίσταται, συνεπώς, σαφές ότι οι υπουργικές αποφάσεις που διέταξαν το γενικό μέτρο του περιορισμού του αριθμού των λειτουργούντων ραδιοφωνικών σταθμών στο Νομό Αττικής, εκδόθηκαν άνευ νομίμου ερείσματος, εισάγοντας μάλιστα παράνομη τροποποίηση διάταξης τυπικού νόμου (παρ. 1 του άρθρου 53 του ν. 2778/1999) που ορίζει ποιοι είναι οι νομίμως λειτουργούντες σταθμοί. Εάν τα αρμόδια όργανα θεωρούσαν ότι επιβάλλεται ο περιορισμός του αριθμού των ραδιοφωνικών σταθμών για λόγους ασφάλειας του νέου αεροδρομίου, όφειλαν να κινήσουν τη νομοθετική διαδικασία τροποποίησης της διάταξης του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 2778/1999 και όχι να επιχειρήσουν τη μεταβολή του κανονιστικού της περιεχομένου με διοικητικές πράξεις, εκδοθείσες άνευ νομίμου ερείσματος.

Β. Η προσπάθεια παράκαμψης του νομοθέτη από τα όργανα της εκτελεστικής εξουσίας καθίσταται, περαιτέρω, ιδιαίτερα εμφανής και σε ένα δεύτερο στάδιο: Η διοίκηση προέβαλε ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις βρίσκουν έρεισμα στην αρχή της συνέχειας των δημοσίων υπηρεσιών (εν προκειμένω του νέου αεροδρομίου). Όπως, όμως, δέχθηκε η Επιτροπή Αναστολών, "ακόμη και αν γινόταν δεκτό ότι η αρχή αυτή μπορεί να παράσχει έρεισμα στη διακοπή της λειτουργίας ραδιοφωνικού σταθμού νομίμως λειτουργούντος, δεν θα αρκούσε, πάντως, για να παράσχει έρεισμα στην πράξη διακοπής της λειτουργίας ορισμένων μόνον από τους νομίμως λειτουργούντες σταθμούς, δεδομένου ότι τούτο θέτει, κατά λογική αναγκαιότητα, το ζήτημα βάσει ποίων κριτηρίων και με ποιά διαδικασία θα επιλεγούν οι σταθμοί που θα συνεχίσουν να λειτουργούν... Τα κριτήρια, όμως, αυτά και η σχετική διαδικασία μόνον με διάταξη νόμου ή, συντρεχούσης περιπτώσεως, με πράξη νομοθετικού περιεχομένου... θα μπορούσαν να θεσπισθούν, δεδομένου μάλιστα ότι, ως εκ της φύσεως της ρυθμιζομένης δραστηριότητας, ο καθορισμός των κριτηρίων προϋποθέτει αξιολογήσεις και σταθμίσεις, οι οποίες επηρεάζουν τους όρους ασκήσεως ατομικών δικαιωμάτων (ιδίως του δικαιώματος του πληροφορείσθαι), καθώς και τους όρους ασκήσεως του αμέσου ελέγχου του Κράτους επί της ραδιοφωνίας, ως μέσου για την πραγμάτωση των κατά το Σύνταγμα... σκοπών της" [3]. Με την παραδοχή της αυτή, η Επιτροπή Αναστολών προβαίνει σε μια κρίση, η εμβέλεια της οποίας σαφώς εκτείνεται πέραν των συγκεκριμένων υποθέσεων. Τονίζει ότι σε ένα δικαιϊκό σύστημα όπως το ελληνικό, όπου ισχύουν οι αρχές του κράτους δικαίου και της διάκρισης των εξουσιών, οι σημαντικές αποφάσεις - και μόνον ως τέτοιες μπορούν να χαρακτηρισθούν αυτές που συνδέονται με την άσκηση των ατομικών δικαιωμάτων και την πραγμάτωση συνταγματικών επιταγών - πρέπει να λαμβάνονται από το νομοθέτη και όχι από τα όργανα της εκτελεστικής εξουσίας [4].

Γ. Σε ένα τρίτο, τέλος, στάδιο η Επιτροπή Αναστολών επιβεβαιώνει το συμπέρασμά της περί πρόδηλης παρανομίας των προσβαλλόμενων πράξεων: Ακόμη και αν ήθελε θεωρηθεί ότι, σιωπούντος του νόμου, η διοίκηση μπορούσε να ορίσει η ίδια τα κριτήρια επιλογής των ραδιοφωνικών σταθμών που θα συνεχίσουν να λειτουργούν, και πάλι οι προσβαλλόμενες υπουργικές πράξεις πάσχουν πρόδηλη παρανομία λόγω πλημμελούς αιτιολογίας, αφού η "απόφαση του Ε.Σ.Ρ. και τα λοιπά στοιχεία του φακέλου δεν παρέχουν καμία ένδειξη, ούτε ως προς την εξειδίκευση των κριτηρίων, βάσει των οποίων εχώρησε η επιλογή των οκτώ σταθμών... οι οποίοι θα συνεχίσουν να εκπέμπουν στην Αττική, ούτε, κυρίως, ως προς τους λόγους για τους οποίους θεώρησε το Ε.Σ.Ρ. ότι τα κριτήρια αυτά πληρούνται από τους επιλεγέντες οκτώ σταθμούς και όχι από τους υπολοίπους, νομίμως λειτουργούντες... σταθμούς". Η μείζονα πρόταση, που διαπνέει τη διατύπωση αυτή των αποφάσεων της Επιτροπής Αναστολών, θα πρέπει ν' αντιμετωπισθεί θετικά: Η λήψη σημαντικών αποφάσεων, όπως αυτής της λειτουργίας των ραδιοφωνικών σταθμών που συνδέεται με την άσκηση ατομικών δικαιωμάτων και την εκπλήρωση συνταγματικών επιταγών, δεν είναι νόμιμη χωρίς την ύπαρξη ειδικών κριτηρίων και την ενδελεχή αιτιολογία ως προς την εφαρμογή των κριτηρίων αυτών στην κάθε συγκεκριμένη περίπτωση.

radiofonitzis: Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο εδώ: http://tosyntagma.ant-sakkoulas.gr/nomologia/item.php?id=327

Υ.Γ.: Ο νόμος του 1999 προεβλέπε το κλείσιμο ραδιοφωνικών σταθμών μόνο σε περιπτώση διαπίστωσης παρεμβολών στην αεροναυτιλία. Διαβάστε το ξανά, έχει πολύ ενδιαφέρον:

"Ειδικότερα, η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 2 του ν. 2778/1999 επιτρέπει τη λήψη του μέτρου της διακοπής λειτουργίας, εφόσον διαπιστώθηκε η παρακώλυση αυτή από ειδική τεχνική έκθεση αρμοδίου οργάνου. Η ίδια, όμως, διάταξη δεν εξουσιοδοτεί τη διοίκηση για τη λήψη του γενικού μέτρου του περιορισμού του αριθμού των νομίμως λειτουργούντων ραδιοφωνικών σταθμών με το σκεπτικό ότι στο μέλλον ενδέχεται να προκύψουν μη ακόμη διαπιστωθείσες (αλλά απλώς πιθανολογούμενες) παρεμβολές στις επικοινωνίες της Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας."

Με άλλα λόγια, οι νόμος θεωρούσε τους ραδιοφωνικούς σταθμούς αθώους μέχρι αποδείξεως του εναντίου. Κάτι που δέν συνέβη στην πράξη απο τις κινήσεις των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

Το "ανεξάρτητο" ΕΣΡ και τα ραδιόφωνα της Αττικής

Με την πρόσφατη πώληση του Radio Gold, πλέον δεν υπάρχει κανένα "νόμιμο" ραδιόφωνο στην Αττική που δεν ανήκει σε μεγάλο όμιλο ΜΜΕ, πολιτικό κόμμα, εκκλησία, η σε δήμο. Ακόμα και το Athens Shock Radio ανήκει πλέον στον Kiss FM.

Η προσπάθεια που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2001 με το κλείσιμο 66+ σταθμών πλέον έχει τελιώσει. Δεν υπάρχει χώρος για τους "μικρούς" πλέον στα ερτζιανα. Κοιτάξτε τι έχει γίνει μόνο με τους σταθμούς που δεν είταν απο τους πρώτους 35 άλλα πήραν ΒΝΛ αργότερα απο το "ανεξάρτητο" ΕΣΡ:

- Radio Gold (Μαστοράκης) -> Goal FM? (Πήγασος)
- Diva FM -> Mad Radio (Κουρής)
- Ράδιο Βερόνικα -> Real FM (Κουρης-Χατζηνικολάου)
- Athens Shock Radio -> Kiss FM (Κωστάκης)


...και βέβαια οι άλλοι δυο σταθμοί που πήραν ΒΝΛ ανήκουν στον Ρίζο (Παρέα FM) και στην Πειραϊκή Εκκλησία (που παρόλο που δεν πήρε άδεια λειτουργίας το 2002 στην αδειοδότηση των 15, δεν έκλεισε όυτε για ένα λεπτό, ενώ η ΕΕΤΤ κυνήγησε τον Μαστοράκη και αρκετούς άλλους εκείνη την εποχή.

Με τα ίδια (νομικά) κριτήρια που πήραν ΒΝΛ οι Ράδιο Βερόνικα, Παρέα FM και Athens Shock Radio θα μπορούσαν να πάρουν ΒΝΛ και οι Άστρο FM, Blue Space FM, Atlantis FM (όπως έκρινε πρόσφατα και το Στ.Ε), Ακτίνα FM, Κρήτη FM και ίσως άλλοι....άλλα βέβαια σε όλες τις περιπτώσεις το ΕΣΡ αρνήθηκε να τους δώσει ΒΝΛ, γιατί όπως φαίνεται, δεν υπήρχε περίπτωση γρήγορης μεταβίβασης αυτών τον σταθμών σε κάποιο μεγάλο όμιλο ΜΜΕ, όπως τελικά έγινε με τους Gold, Diva, Βερόνικα και Athens Shock Radio.

Ποίοι σταθμοί έκλεισαν το 2001?

Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα συνήθως απαντάται με μια λίστα 50-60 ραδιοφωνικών σταθμών που έκλεισαν, στην Αθήνα, το 2001 με αφορμή τη λειτουργία του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος". Επειδή όμως το αττικό ραδιοφωνικό τοπίο έχει αλλάξει πολύ 7 χρόνια μετά, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι περισσότεροι σταθμοί από αυτούς που έκλεισαν το 2001, εκπέμπουν ξάνα...

Στην παρακάτω λίστα βρίσκονται οι σταθμοί που έκλεισαν το 2001 και δεν εκπέμπουν αυτή τη στιγμή, ούτε στην ίδια, ούτε σε άλλη συχνότητα, ούτε παράνομα, ούτε νόμιμα

87,5 Andromeda (Dream)
87,7 Lady
88,3 Seven Radio
89,2 Sprint
90,4 Απολλων
93,1 Champion
93,3 Υγεια Οικολογια
93,9 ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
94,8 Κυκλος
95,1 Ραδιο Ενα
96,3 Pop FM
99,4 Ραδιο Αττικη
101,5 Ραδιο Star
105,3 Rock Radio
105,5 NRG
106,3 Χρωμα FM

Υπενθυμίζουμε ότι πολλοί σταθμοί ενώ δεν πήραν άδεια το 2001, την πήραν ένα χρόνο μετά (π.χ. Polis [John Greek], Alpha Sports [Sportime], Λάμψη, Radio Deejay). Ένα δεύτερο κύμα σταθμών άνοιξε με τις βεβαιώσεις νόμιμης λειτουργίας (που πήραν όσοι εξέπεμπαν το Δεκέμβριο του 2004) που πήραν σταθμοί όπως η Πειραϊκή Εκκλησία, το Radio Gold, το Radio Diva [Mad Radio], το Ράδιο Βερόνικα [Real FM] κλπ. Και το τρίτο κύμα είναι οι σταθμοί που ούτε άδεια πήραν, ούτε βεβαίωση νόμιμης λειτουργίας, αλλά εκπέμπουν κανονικά σχεδόν ασταμάτητα από το 2001 (είτε με άλλο όνομα, είτε με άλλη συχνότητα), σταθμοί όπως ο Blackman, ο Κρήτη FM, το Ράδιο Άστρο, ο Blue Space FM, ο Digital, η κρητική ραδιοφωνία αττικής, ο pathos fm κλπ.

Αυτά τα λίγα από εμάς, με αφορμή τη συμπλήρωση της 7ετίας από το κλείσιμο των σταθμών αυτών. Όπως πάντα, αφήνουμε τα σχόλια σε εσάς...

Υ.Γ. Άλλοι σταθμοί που έκλεισαν εκείνο το καιρό:
92,9 Studio 2000
95,8 Ράδιο Μεσόγεια
100,9 'Ιλιον FM
101,5 Radio One
106,7 Ράδιο Φάρος (δημοτικό ραδιόφωνο Νεου Ψυχικού)
107 Άστρα

Πηγή: hellastv.blogspot.com

30η η Ελλάδα στην ελευθερία του Τύπου

30η βγήκε η Ελλάδα στην έρευνα της RSF (Ρεπόρτερς Χωρίς Σύνορα) για την ελευθερία του Τύπου, μια έρευνα που περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό και την διαδικτυακή δημοσιογραφία (μπλόγκερς και όχι μόνο). Η Κύπρος βρίσκεται στην 45η θέση με πτωτική πορεία ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ βρίσκεται υψηλότερα από την χώρα μας. Οι ΗΠΑ βρέθηκαν στην 48η θέση. Άραγε οι ρεπόρτερς χωρίς σύνορα λάβαν υπόψιν τους και το κόψιμο της ομώνυμης εκπομπής ("Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα") του Σ. Κούλογλου; Διαβάστε την έρευνα εδώ.

(apomesa.info)

Η λίστα αναλυτικά:

1 Iceland0,75
-Norway0,75
3 Estonia1,00
-Slovakia1,00

5 Belgium1,50
-Finland1,50
-Sweden1,50
8 Denmark2,00
-Ireland2,00
-Portugal2,00
11 Switzerland3,00
12 Latvia3,50
-Netherlands3,50
14 Czech Republic4,00
15 New Zealand4,17
16 Austria4,25
17 Hungary4,50
18 Canada4,88
19 Trinidad and Tobago5,00
20Germany5,75
21 Costa Rica6,50
-Slovenia6,50
23 Lithuania7,00
24United Kingdom8,25
25 Mauritius8,50
-Namibia8,50

27 Jamaica8,63
28 Australia8,79
29 Ghana9,00
30 Greece9,25
31 France9,75
32 Taiwan10,00
33 Spain10,25
34 Bosnia and Herzegovina11,17
35 Italy11,25
36 Macedonia11,50
37 Japan11,75
-Uruguay11,75
39 Chile12,13
-South Korea12,13
41 Croatia12,50
42 Romania12,75
43 South Africa13,00
44 Israel (Israeli territory)13,25
45 Cape Verde14,00
-Cyprus14,00
47 Nicaragua14,25
48 United States of America14,50
49 Togo15,17
50 Mauritania15,50
51 Bulgaria16,25
52 Mali16,50
53 Benin17,00
54 Panama17,88
55 Tanzania18,00
56 Ecuador18,50
-Poland18,50
58 Cyprus (North)19,00
-Montenegro19,00n. c. 60Kosovo19,75
61 Hong-Kong20,00
-Madagascar20,00
63 Kuwait20,17
64 El Salvador20,20
65 United Arab Emirates20,25
66 Georgia20,83
67 Serbia21,00
68 Bolivia21,50
-Burkina Faso21,50
-Zambia21,50
71 Central African Republic22,50
72 Dominican Republic22,75
73 Mozambique23,00
74 Mongolia23,40
75 Botswana23,50
-Haiti23,50
77 Armenia23,63
78 Kenya23,75
79 Qatar24,00
80 Congo24,50
81 Moldova24,75
82 Argentina24,83
83 Senegal25,00
84 Brazil25,25
85 Cambodia25,33
-Liberia25,33
87 Albania25,50
-Honduras25,50
-Niger25,50
90 Paraguay26,10
91 Angola26,50
92 Malawi26,75
-Ukraine26,75
94 Côte d’Ivoire27,00
-Timor-Leste27,00
96 Comoros28,00
-Uganda28,00
98 Lebanon28,75
99 Lesotho29,50
100 Indonesia30,50
101 Turkey31,25
102 Gabon31,50
103 Israel (extra-territorial)32,00
104 Guatemala33,00
-Seychelles33,00
106 Morocco33,25
107 Fiji33,50
-Guinea33,50
-Guinea-Bissau33,50
110 Kyrgyzstan33,60
111 Cameroon36,00
-United States of America (extra-territorial)36,00
113 Chad36,50
114 Venezuela36,88
115 Tajikistan37,00
116 Bhutan37,17
117 Peru37,38
118 Bahrein38,00
119 Tonga38,25
120 India39,33
121 Sierra Leone39,50
122 Jordan40,21
123 Algeria40,50
124 Malaysia41,00
125 Kazakhstan41,63
126 Colombia42,33
127 Burundi43,40
128 Philippines44,75
129 Maldives45,17
130 Gambia48,25
131 Nigeria49,83
132 Djibouti50,25
133 Democratic Republic of Congo50,50
134 Bangladesh53,17
135 Thailand53,50
136 Mexico53,63
137 Nepal53,75
138 Swaziland54,50
139 Azerbaijan55,40
140 Sudan55,75
141 Singapore56,00
142 Afghanistan56,50
143 Yemen56,67
144 Russia56,90
145 Tunisia57,00
146 Egypt58,00
147 Rwanda58,88
148 Saudi Arabia59,75
149 Zimbabwe62,00
150 Ethiopia63,00
151 Belarus63,63
152 Pakistan64,83
153 Equatorial Guinea65,25
154 Syria66,00
155 Libya66,50
156 Sri Lanka67,50
157 Iraq67,83
158 Palestinian Territories69,83
159 Somalia71,50
160 Uzbekistan74,88
161 Laos75,00
162 Vietnam79,25
163 China89,00
164 Burma93,75
165 Cuba96,17
166 Iran96,50
167 Turkmenistan103,75
168 North Korea108,75
169 Eritrea114,75

Αποφάσεις ΕΣΡ: Δεν πήρε βεβαίωση ο Blackman

Απορρίφθηκε η αίτηση βεβαίωσης νομίμου λειτουργίας, που είχε υποβάλει ο ραδιοφωνικός σταθμός "Αναγέννηση" του νομού Αττικής. Ο ραδιοσταθμός αυτός αποτελεί ουσιαστικά συνέχιση του γνωστού (και αρκετά δημοφιλούς και μοναδικού κατά τα άλλα) ράδιο Blackman, που εκπέμπει σήμερα στην Αττική αλλά και σε πολλές περιοχές της περιφέρειας. Η απόφαση αυτή του ΕΣΡ επιβεβαιώνει ότι παραμένουν πολύ συγκεκριμένοι όσοι έζησαν το σφράγισμα του 2001 και αδειοδοτούνται σήμερα, έχοντας συνεχίσει να εκπέμπουν ημι-παράνομα όλο αυτό το διάστημα. Κι αυτό γιατί οι όροι νομιμοποίησης είναι σε γελοίο βαθμό τυχαιοποιημένοι, ενώ το γεγονός ότι οι περιέργως αδειοδοτημένοι βρήκαν άμεσα το δρόμο τους σε μεγάλους ομίλους, λέει πολλά για την πορεία του ραδιοφώνου στην Αττική και τον ρόλο που παίζει το ΕΣΡ στο χωρό των εκατομμυρίων.

(radiofono.gr)

radiofonitzis: Και όμως, ο Blackman πληροί και τα τρία κριτήρια νομιμοποιήσης που θέτει ο "νόμος Ρουσόπουλου," τους ίδιους με τους οποίους το Στ.Ε. αποφάσισε υπέρ του ΑΤΛΑΝΤΙΣ FM πρόσφατα.